logo 2024

Bas en Sax

voor liefhebbers van (bas)klarinet en saxofoon

Molenstraat 6

4161CJ Heukelum

tel 06 51721192

Contact

  facebook  Signal App Logo PNG Image Backgroundemail   Openingstijden: woensdag van 10.00 tot 17.30 zaterdag van 10.00 tot 16.00.

 

 

 

Een mondstuk kiezen

De belangrijkste keuze mogelijkheden zijn de tipopening en de facing lengte. De tipopening is de afstand tussen de tip van het riet en de tip van het mondstuk. Een grote topening geeft een opener mondstuk en meer kracht maar wel een moeilijker te controleren mondstuk. Een kleinere tip levert een gemakkelijker te controleren mondstuk.
Voor beginners en voor klassieke saxofonisten adviseren we een kleine tip (M of Large) en voor ervaren jazz en pop saxofonisten een grote tip vanaf XL tot soms wel 4XL.

 

De facinglengte is de afstand tussen de tip en het eerste punt waar de riet de tafel raakt. Een grotere tiplengte zorgt voor een voller geluid met een sterker laag en een korte voor een lage weerstand bij het spelen en snel aanspreken. 

Wie meer wil weten van de eigenschappen van een mondstuk lees eens het artikel over anatomie van het mondstuk.

Als je afwijkende wensen hebt, we kunnen in principe allerlei afwijkende modellen ontwerpen. Ook een met messing bus versterkte shank behoort tot de mogelijkheden. Een * tip maat zoals M* of L* is een maat tussen twee opvolgende maten in dus M* is tussen M en L in. 

* PLA filament is in principe veilig materiaal voor de toepassing mondstukken. Het wordt aangeraden de mondstukken, net als rieten regelmatig schoon te maken met alcohol om de ontwikkeling van bacterien in achtergebleven speekselresten te voorkomen.

De tipopening

De tipopening heeft vooral invloed op het speelgemak. Een kleine tip in combinatie met een dun riet zorgt ervoor dat een instrument gemakkelijker aanspreekt, maar beperkt ook de mogelijkheid om luid te spelen. Ervaren spelers kiezen daarom vaak voor een grotere tip openingen. Dat biedt ook meer functionaliteit.
Tipopeningen worden over het algemeen aangeduid met een cijfer. De meeste spelers kunnen goed uit de voeten met een 6 of een 6*.

In de onderstaande tabel zijn de tipopeningen gegeven in duizendste millimeter die we hanteren per getal en per instrument. In de tabel hieronder tipopeningen die gangbaar zijn.

Tipopening S M L XL  2XL 3 4 5 6 7 8 9
sopraansaxofoon                        
alt saxofoon                        
c melody saxofoon 170 180 190 200 210              
tenor saxofoon 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290
bariton saxofoon                        
bas saxofoon                        
Eb klarinet                        
Bb klarinet                        
alto klarinet                        
bas klarinet                        
contra alt klarinet                        
contra bas klarinet                        

 

Facinglengte

 Het afgeschuinde deel van de tabel zorgt voor de lengte van het bewegende deel van het riet. Belangrijk daarbij is dat lage tonen meer lengte vragen dan hoge tonen. Maar een lange facing is moeilijker in bedwang te houden. 

Facinglengte S M L
sopraansaxofoon 18 19 20
altsaxofoon 22 23 24
c melody saxofoon 23 24 25
tenorsaxofoon 23 24 25
baritonsaxofoon 27 28 29
bassaxofoon 29 30 31
Eb klarinet 17 18 19
Bb klarinet 21 22 23
alt klarinet 21 22 23
bas klarinet 30 31 32
contra alt klarinet 29 30 31
contra bas klarinet 29 30 31

 

De baffle

De baffle is het voorste gedeelte van de kamer direct na de tipopening. De eerste paar mm van de baffle heeft veel effect heeft op de klank van het instrument; meer dan de tipopening, de facing lengte of de vorm van de kamer.  Er zijn eigenlijk drie hoofdvormen van de baffle:

  • de flat baffle
  • de roll over baffle
  • de step baffle

 

De flat baffle wordt bij saxofoon mondstukken weinig toegepast. Het levert een stevige klank, maar met minder projectie. De middenfrequenties zijn onder vertegenwoordigd.

De roll over baffle versterkt de projectie en geeft meer variatie in de klank. Als de roll over baffle klein wordt gehouden dan levert het ook een heldere klank op.

De step baffle zorgt voor een versterking van de hogere frequentie en zorgt voor een helder en krachtig geluid.

Chamber

 De chamber of kamer is de grote ruimte tussen de tip van het mondstuk en de boring. De grootte en de vorm van de kamer hebben effect op de intonatie, de klank en de flexibiliteit van het spelen. De grootte wordt vooral bepaald door de keuze voor rechte of gebogen zijden en de grootte van de throat of keel.  Oude saxofoons hebben baat bij een mondstuk met een grote kamer.

Throat

De throat (keel) is de overgang van de kamer naar de boring. De vorm en de grootte van de throat kan op allerlei manier worden geconfigureerd.

Bij mondstukken voor klassieke muziek en beginners is de keel vierkant of trapeziumvormig en zijn de zijwanden van de kamer recht.

Bij de mondstukken voor pop en jazz muziek is de keel rond en zijn de zijwanden rond en de window groot om het volume van de kamer te vergroten. Dit om het verlies door de vaak gebruikte step baffle te compenseren.

Kies voor next voor een overzicht van alle typen mondstukken
of ga direct naar de webshop voor de bas en sax mondstukken.