Bas en Sax Mondstukken
Betaalbaar maatwerk
Bas en Sax ontwerpt en produceert mondstukken voor saxofoons en alle klarinetten.
De mondstukken worden 3D geprint met PLA filament*.
De laagdikte is tot 0.08mm en daarmee bereiken we een grote nauwkeurigheid.
Alle mondstukken worden met de hand nabewerkt.
Prijzen inclusief BTW
Prijzen | incl BTW |
Alt saxofoon | 110 euro |
C-melody saxofoon | 120 euro |
Tenor saxofoon | 140 euro |
bariton saxofoon | 150 euro |
Bas saxofoon | 150 euro |
Ontwerp op maat | vanaf 25 euro extra |
Klik op next voor meer informatie
Het ontwerp van de mondstukken van Bas en Sax is afkomstig van een ontwerpprogramma waar meer dan 10 jaar aan is gewerkt. Het is een tool waarin een mondstuk is gedefinieerd door ruim 60 parameters, zoals tipopening, facinglengte maar ook allerlei details als de breedte van de boring, de kamer en de tafel.
Naast de tool hebben we een database met ontwerpen van honderden mondstukken ontwikkeld. We kunnen via de ontwerptool iedere set parameters selecteren omzetten in een mondstuk ontwerp. Dat ontwerp sturen we naar een erg goede 3D printer, die daar in enkele uren een nauwkeurig mondstuk van print. Met enkele nabewerkingen is het mondstuk speelklaar.
Aanvankelijk hebben we ons toegelegd op moeilijk verkrijgbare mondstukken zoals voor bassaxofoon, contra bas klarinetten en c-melody saxofoons. Maar dankzij de enthousiaste reacties op onze eerste modellen hebben we de collectie uitgebreid met met mondstukken voor alle saxofoons en klarinetten.
We maken ook mondstukken op maat:
- mondstukken met een grotere boring voor instrumenten met een afwijkende nek
- mondstukken die geschikt zijn voor andere type rieten (bijvoorbeeld een bariton saxofoon riet op een contra alt mondstuk)
- mondstukken met een gebogen boring voor klarinetten.
Een mondstuk kiezen
De belangrijkste keuze mogelijkheden zijn de tipopening en de facing lengte. De tipopening is de afstand tussen de tip van het riet en de tip van het mondstuk. Een grote topening geeft een opener mondstuk en meer kracht maar wel een moeilijker te controleren mondstuk. Een kleinere tip levert een gemakkelijker te controleren mondstuk.
De facinglengte is de afstand tussen de tip en het eerste punt waar de riet de tafel raakt. Een grotere tiplengte zorgt voor een voller geluid met een sterker laag en een korte voor een lage weerstand bij het spelen en snel aanspreken.
Wie meer wil weten van de eigenschappen van een mondstuk lees eens het artikel over anatomie van het mondstuk.
Tipopening en facing
Voor de tipopening en facinglengte zijn er de volgende standaard types:
Sopraa saxofoon | Tip | Facing |
M | 1.1 | 18 |
L | 1.2 | 19 |
XL | 1.3 | 19 |
2XL | 1.4 | 19 |
3XL | 1.5 | 20 |
Alt saxofoon | Tip | Facing |
M | 1.6 | 23 |
L | 1.8 | 23 |
XL | 2.0 | 23 |
2XL | 2.2 | 23 |
3XL | 2.4 | 23 |
C-melody saxofoon | Tip | Facing |
M | 1,75 | 24 |
L | 1,95 | 24 |
XL | 2.15 | 24 |
2XL | 2,35 | 25 |
3XL | 2,55 | 26 |
4XL | 2,75 | 27 |
Tenor saxofoon | Tip | Facing |
M | 1,8 | 23 |
L | 1,9 | 23 |
XL | 2,0 | 23.5 |
2XL | 2,2 | 23.5 |
3XL | 2,4 | 24 |
4XL | 2,6 | 24 |
Bariton saxofoon | Tip | Facing |
M | 2,0 | 27 |
L | 2,2 | 27 |
XL | 2,4 | 27,5 |
2XL | 2,6 | 27,5 |
3XL | 2,8 | 28 |
4XL | 3,0 | 28 |
Bas saxofoon | Tip | Facing |
M | 2,4 | 30 |
L | 2,6 | 30,5 |
XL | 2.8 | 31 |
2XL | 3,0 | 31,5 |
3XL | 3,2 | 32 |
4XL | 3.4 | 32 |
Kamer en keel
Voor vorm van de kamer en de keel zijn er drie standaard types:
STD | Standaard, rechte zijwanden, trapeziumvormige keel, korte baffle |
SMT | Smooth, holle ronde zijwanden, extra grote kamer, ronde keel zonder vernauwing, korte baffle. Vooral geschikt voor oudere instrumenten. |
RND | Als SMT maar met vernauwde keel, korte baffle |
Prijzen inclusief BTW
Prijzen | incl BTW |
Alt saxofoon | 110 euro |
C-melody saxofoon | 120 euro |
Tenor saxofoon | 140 euro |
bariton saxofoon | 150 euro |
Bas saxofoon | 150 euro |
Ontwerp op maat | vanaf 25 euro extra |
Een mondstuk op maat
Als je afwijkende wensen hebt, we kunnen in principe allerlei afwijkende modellen ontwerpen. Ook een met messing bus versterkte shank behoort tot de mogelijkheden. Een * tip maat zoals M* of L* is een maat tussen twee opvolgende maten in dus M* is tussen M en L in.
* PLA filament is in principe veilig materiaal voor de toepassing mondstukken. Het wordt aangeraden de mondstukken, net als rieten regelmatig schoon te maken met alcohol om de ontwikkeling van bacterien in achtergebleven speekselresten te voorkomen.
De tipopening
De tipopening heeft vooral invloed op het speelgemak. Een kleine tip in combinatie met een dun riet zorgt ervoor dat een instrument gemakkelijker aanspreekt, maar beperkt ook de mogelijkheid om luid te spelen. Ervaren spelers kiezen daarom vaak voor een grotere tip openingen. Dat biedt ook meer functionaliteit.
Tipopeningen worden over het algemeen aangeduid met een cijfer. De meeste spelers kunnen goed uit de voeten met een 6 of een 6*.
In de onderstaande tabel zijn de tipopeningen gegeven in duizendste millimeter die we hanteren per getal en per instrument. In de tabel hieronder tipopeningen die gangbaar zijn.
Tipopening | 5 | 5* | 6 | 6* | 7 | 7* |
sopraansaxofoon | 110 | 115 | 120 | 125 | 130 | 135 |
alt saxofoon | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 |
c melody saxofoon | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 |
tenor saxofoon | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 220 |
bariton saxofoon | 180 | 190 | 200 | 210 | 220 | 230 |
bas saxofoon | 180 | 190 | 200 | 210 | 220 | 230 |
Eb klarinet | 095 | 100 | 105 | 110 | 115 | 120 |
Bb klarinet | 100 | 105 | 110 | 120 | 130 | 140 |
alto klarinet | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 |
bas klarinet | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 |
contra alt klarinet | 155 | 165 | 175 | 185 | 195 | 205 |
contra bas klarinet | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 |
Facinglengte
Het afgeschuinde deel van de tabel zorgt voor de lengte van het bewegende deel van het riet. Belangrijk daarbij is dat lage tonen meer lengte vragen dan hoge tonen. Maar een lange facing is moeilijker in bedwang te houden.
Facinglengte | S | M | L |
sopraansaxofoon | 18 | 19 | 20 |
altsaxofoon | 22 | 23 | 24 |
c melody saxofoon | 23 | 24 | 25 |
tenorsaxofoon | 23 | 24 | 25 |
baritonsaxofoon | 27 | 28 | 29 |
bassaxofoon | 29 | 30 | 31 |
Eb klarinet | 17 | 18 | 19 |
Bb klarinet | 21 | 22 | 23 |
alt klarinet | 21 | 22 | 23 |
bas klarinet | 30 | 31 | 32 |
contra alt klarinet | 29 | 30 | 31 |
contra bas klarinet | 29 | 30 | 31 |
De baffle
De baffle is het voorste gedeelte van de kamer direct na de tipopening. De eerste paar mm van de baffle heeft veel effect heeft op de klank van het instrument; meer dan de tipopening, de facing lengte of de vorm van de kamer. Er zijn eigenlijk drie hoofdvormen van de baffle:
- de flat baffle
- de roll over baffle
- de step baffle
-
- De flat baffle wordt bij saxofoon mondstukken weinig toegepast. Het levert een stevige klank, maar met minder projectie. De middenfrequenties zijn onder vertegenwoordigd.
- De roll over baffle versterkt de projectie en geeft meer variatie in de klank. Als de roll over baffle klein wordt gehouden dan levert het ook een heldere klank op.
- De step baffle zorgt voor een versterking van de hogere frequentie en zorgt voor een helder en luid geluid.
Chamber
De chamberof kamer is de grote ruimte tussen de tip van het mondstuk en de boring. De grootte en de vorm van de kamer hebben effect op de intonatie, deklank en de flexibiliteit van het spelen. De grootte wordt vooral bepaald door de keuze voor rechte of gebogen zijden. Dat laatste werd vroeger veel gebruikt in combinatie met een grote rond throat. Veel standaard mondstukken hebben een rechthoekige of trapeziumvormige throat en daarbij rechte zijden in de kamer.
Throat
De throat (keel) is de overgang van de kamer naar de boring. De vorm en de grootte van de throat kan op allerlei manier worden geconfigureerd.
Hieronder zijn een aantal afbeeldingen van het inwendige van het mondstuk (de boring en de kamer). Hier is op te zien hoe verschillend de vormen kunnen zijn.