Al een aantal jaren heb ik twee fagotten liggen en het wordt tijd dat die een bespeler vinden. Zelf krijg ik er maar met moeite geluid uit, maar gelukkig heb ik via via een fagot leeraar gevonden die kritisch naar de instrumenten wil kijken. Maar voordat het zover is gaan we eerst aan de slag met de twee instrumenten en die volgens de handboeken die ik kon vinden in zo goed mogelijke conditie te brengen,
Wat ik het liefste doe ik een hopeloos geval weer tot leven wekken en zeker als het resultaat dan ook de moeite waard is. Van een hobbyist kocht voor weinig ik een hoop saxofoononderdelen die er slecht aan toe waren. Bij elkaar zou het een tenor saxofoon kunnen worden. Op de beker stond het merk Selmer Reference 54. Volgens de hobbyist was het een Chonese sax. Een illegale kopie.
Deze prachtige tenor draagt de naam Melody. Het is een door F.X. Huller in de jaren 40 gemaakte tenor. Die binnen kwam als een zwarte sax met goudkleurige kleppen. Geen gekke keuze, maar de zwarte lak was niet echt van een duurzame versie. Wie weet hoe goed de Huller saxen zijn snapt waarom ik dagen werk er in heb gestopt om hier iets moois van te maken.
Samen met saxofoonliefhebber Rob hebben we geexperimenteerd met het stralen en het patineren van saxofoons.
Deuken in een saxofoon zien er soms ernstig uit. Veel deuken zijn echter snel en goed op te lossen. We beschikken over een aardige voorraad uitdeukgereedschap en zijn constant op zoek naar nieuwe manieren om deuken in lastige hoeken en gaten te laten verdwijnen.
Niet iedere deuk is ernstig. Wel de deuken die zorgen dat het instrument onbespeelbaar wordt, bijvoorbeeld doordat kleppen niet meer goed sluiten. Daarnaast zijn er deuken die de klank en intonatie van het instrument beinvloeden. Vuistregel is hoe dichter bij het mondstuk hoe groter de invloed op het geluid.
Veel deuken zijn binnen een half uurtje opgelost.
Met name bij tenor saxofoons en basklarinetten komen we vaak doorgezakte nekken tegen. Dat bemoeilijkt het spelen op allerlei manieren. De hoek van het mondstuk is niet optimaal, maar ook is de doorsnede van de nek niet rond meer en dat beinvloed de stemming van het instrument. Wacht niet te lang met hier iets aan te laten doen. Het ontneemt je veel speelplezier en hoe langer je wacht des te moeilijker wordt het om het op te lossen. Als het niet ernstig is lossen we dat binnen een half uur op!
Oude saxofoons gaan om een of andere reden krom trekken. Daar zijn verschillende theorien over. Wij hebben ook onze theorie. Maar dat is niet zo belangrijk. Wat wel uitmaakt is dat het op de lange duur de kwaliteit van je instrument beinvloed. Kleppen gaan stroever lopen en soms niet meer goed sluiten. We hebben een goed oplossing hiervoor die maar een paar minuten kost. Meestal hebben we wel een half uur voor en nawerk nodig (kleppen demonteren en monteren). Bij een bariton saxofoon is het een heel ander verhaal. Daar kost het uren werk om dit op te lossen en veel soldeerwerk. We denken nog wel eens na over alternatieve methoden waardoor dit ook voor de bariton makkelijk wordt, maar zo ver is het nog niet.